Renovering af kirkens korbue

I sommeren 2014 gennemgik Godthaabskirkens korbue en større forvandling. Relieffet af billedhugger Carl Mortensen fik et farverigt løft. Se billederne her og læs omtalen fra Lokalavisen Frederiksberg, hvor kunstneren Henrik Jørgensens fortæller lidt om sine overvejelser bag renoveringen.

Fra Lokalavisen, Frederiksberg fredag d. 13. juni 2014.

Af Nanna Boye. Foto: Dan Møller.

Godthaabskirkens korbue og relief er ved at blive renoveret. Ud over friske farver, er der også tænkt i lysspillet i de store vinduer, hvor der både er ovenlys og farvet gult glas i siderne, som er med til at give et orange, varmt skær.
 
Revner i korbuen er udbedret, orglet er renoveret, toiletforholdene forbedres og Godthaabskirkens relief af billedhugger Carl Mortensen har fået et farverigt løft.
I øjeblikket svæver billedkunstner Henrik Jørgensen i højderne - han er ved at udvælge farver til korbue og relief. 
Det er lidt af en forvandling der er i gang. Det mørke betongrå relief, forvandles med lyse hvide farver og for at understrege det, males korbuen i en smuk grøn nuance, der i øvrigt også matcher prædikestolen. Henrik har tænkt over farverne og Akademiraadet har været med i rådgivning.
- Jeg har taget udgangspunkt i det eksisterende relief, alvoren i historien samt lyset i kirken. Jeg har afprøvet farverne og er stadig i gang med at finde de helt rette farvetoner, forklarer Henrik, da Lokalavisen kigger forbi kirken, hvor en lift får billedkunstneren op i ni meters højde.
Idéen til projektet har ligget klar siden 2012, men det er først nu, at der er fundet økonomi til hele renoveringen, der beløber sig til godt to mio. kr. 
- Jeg kender kirken, for da jeg var 19 år, boede jeg på Guldborgvej, og jeg har tegnet kirken udefra, men nu har jeg også brugt mange timer i kirken. Lyset skifter efter vejret og tidspunktet på dagen, og det har jeg taget højde for i mit farvevalg. 
- Relieffet var gråt og tungt, og den grå farve var med til at opsluge lyset, og så var det også svært at se detaljerne i de grå farver. Med den grønne farve i korbuen bliver det til et billede i stedet for blot en væg, og der kommer et aktivt spil i relieffet. 
- Det bliver mere levende og giver kirkerummet en ny fornemmelse, som der ikke var før. Jeg håber at rummet bliver mere nærværende, og man lægger mærke til de finde detaljer i relieffet, bl.a. englene, der nærmest står på tæer på gesimsen. Det er fint tænkt, forklarer Henrik, der har givet Kristus en omgang hvid maling, og nu begynder man også at kunne se de små engle og skyerne i relieffet. 
- Jeg har nyfortolket og prøvet at finde noget uforløst frem i fortællingen, men det er sket i respekt for det eksisterende værk og i forhold til rummet, pointerer Henrik, der svæver lidt for tiden, ikke fordi han er i gang med at male skyer og himmel, men liften, hvor han arbejder fra, gynger ...
- Det kan godt være svært, når jeg er i gang med præcisionsarbejdet. Når jeg kommer ned fra liften har jeg samme fornemmelse, som hvis man har været på et gyngende skib. Man skal lige finde landjorden igen, siger Henrik, der bl.a. har udført kunstneriske udsmykningsopgaver på Syddansk Universitet og i et kulturhus i Hässleholm, men det er første gang, at han arbejder i en kirke.