JAZZ I DET GRØNNE

Jazz i det grønne er udendørs Jazzkoncerter i haven foran Frederiksberg Hospitalskirke.

Koncerterne afholdes under Copenhagen Jazz Festival og der er fri entré.

Der kan købes forfriskninger.

Tidligere koncerter:

JAZZ I DET GRØNNE 30. juni 2023

Carl Zinssou kvartet

Carl Zinssou kvartet spiller moderne jazz med et lyrisk udtryk. Med cello og klaver i front skaber gruppen et unikt og moderne lydbillede, som ellers sjældent findes i jazzens verden. Musikken har rødder i den nordiske tradition og er præget af fængende melodier og minimalistisk harmoni. Samtidig er musikken inspireret af moderne amerikanske musikere, som Aaron Parks og Brad Mehldau og deres eksperimenterende udtryk. Kompositionerne lægger op til kreativitet og intuitivt spil, sådan at musikkens udtryk formes på ny, når kvartetten spiller. Udover de originale kompositioner præsenterer gruppen ved denne koncert nyfortolkninger af kendte højskolesange og salmer.

Søren Baun TRIO feat. Frederick Menzies & Morten Lundsby

Trioen er samlet af pianist og sanger Søren Baun og spiller udvalgte sange med dybde og budskab fra Danmark, USA og England. Sangene har Søren Baun taget til sig ved mange musikalske kirkelige sammenhænge: fra højmesser og højtider til gospel- og jazzkoncerter. Stikord i musikken er således kærlighed, håb, eftertanke, årstiderne, lys og mørke. Trioen laver deres egne jazzede fortolkninger med højt til loftet og hvor klang, samspil og improvisation er omdrejningspunktet.

JAZZ I DET GRØNNE 24. juni 2022

Søren Baun TRIO feat. Frederick Menzies & Morten Lundsby

Trioen spiller udvalgte sange fra USA, England og Danmark, som Søren Baun har spillet og sunget i mange forskellige kirkelige sammenhænge gennem årene. Stikord i forhold til sangvalg er således kærlighed, budskab, tro, eftertanke, årstider, lys og mørke. Trioen laver deres egne jazzede fortolkninger, hvor klang, samspil og improvisation er omdrejningspunktet.

Christina Dahl · Mads La Cour · Søren Gemmer · Jesper Thorn

Tenorsaxofonisten Christina Dahl og trompetisten Mads La Cour, der fra hvert sit hjørne af den moderne jazz har beriget os med stærke udgivelser igennem en årrække, gæster denne fredag eftermiddag Hospitalskirken på den allerførste dag under Copenhagen Jazz Festival 2022. Med sig har de pianisten Søren Gemmer og kontrabassisten, Jesper Thorn. Repertoiret er en mangfoldighed af jazzstandards, sange fra de store bøger, egne kompositioner og bebop-tunes.

JAZZ I DET GRØNNE 2. juli 2021

Mariane Bitran og Alain Apaloo

"Wind of Tomorrow" er det nye album fra den København-baserede duo bestående af de to internationale musikere: den franske fløjtenist Mariane Bitran og den togolesiske guitarist, og sanger, Alain Apaloo. Disse to World-Jazz musikere mødtes i København og opdagede øjeblikkeligt en musikalsk forbindelse, som de udviklede gennem årene ved at spille og turnere sammen med forskellige projekter. For nylig indspillede de dette nye Duo-projekt "Wind of Tomorrow", der præsenterer deres kompositioner, som konjugerer Mariane Bitrans varme og udtryksfulde fløjter med Alain Apaloos opfindsomme linjer og stil, der ofte har mindelser til hans fædreland, Togo.

Munck/Fuglsang/Gemmer/Eyermann

Sanger og multiinstrumentalist Jakob Muncks skæve tenor klinger denne fredag eftermiddag udover haven foran Hospitalskirken på Frederiksberg. Repertoiret er en støvet grusvejs vidnesbyrd om vagabonder og pilgrimme. Tom Waits, Frank Jæger, Carl Nielsen er tilstede, det samme er Muncks følgesvende på denne dage; saxofonisten Peter Fuglsang, pianisten Søren Gemmer og kontrabassisten Esben Eyermann.

JAZZ I DET GRØNNE 8. juli 2020

Janne Mark/Esben Eyermann/Søren Gemmer feat. Fredrik Lundin

Sangerinden, sangskriveren og salmedigteren Janne Mark udgav i 2018 albummet Pilgrim på det meget anerkendte tyske pladeselskab ACT til stribevis af positive anmeldelser i Danmark og resten af Europa. Albummet rummer en samling af sange og salmer hvoraf flere lever et liv som en del af det korpus af moderne kirkemusik, der udgår fra Janne Marks hånd og Brorsons Kirke i København. Europæisk jazz og sangskrivertradition. Janne Mark optræder denne onsdag ved Hospitalkirken på Frederiksberg sammen med nogle af de musikere, der er tilknyttet Brorsons Kirke og arbejder for at udvikle en ny kirkemusik, baseret ligeså meget en nordisk jazzlyd, som på songwritertraditionen. Som en særlig gæst ved koncert medvirker desuden saxofonisten og komponisten Fredrik Lundin, der er en unik og uomgængelig stemme i moderne dansk jazz og har været det i årtier.

JAZZ I DET GRØNNE 12. juli 2019

Janne Mark / Hans Ulrik ‘Salmer & Sange’

Sangerinden, sangskriveren og salmedigteren Janne Mark udgav i 2018 albummet Pilgrim på det meget anerkendte tyske pladeselskab ACT til stribevis af positive anmeldelser i Danmark og resten af Europa. Albummet rummer en samling af sange og salmer hvoraf flere lever et liv som en del af det korpus af moderne kirkemusik, der udgår fra Janne Marks hånd og Brorsons Kirke i København. Moderne salmer, der i disse år synges flittigt i kirkelige sammenhænge og som fællessange rundt om i landet. Janne Mark optræder denne fredag ved Hospitalkirken på Frederiksberg sammen med nogle af de musikere, der er tilknyttet Brorsons Kirke og arbejder for at udvikle en ny kirkemusik, baseret ligeså meget en nordisk jazzlyd, som på songwritertraditionen. Som en særlig gæst ved koncert medvirker saxofonisten Hans Ulrik, der foruden at være fast medlem af Danmarks Radios Big Band har en imponerende række af udgivelser bag sig.